Debut Pražského jara
Koncerty v Rudolfinu jsou hudební zážitek na světové úrovni. Dvořákova síň hostila mnoho světoznámých orchestrů a sólistů.
300 - 700 Kč
PKF — Prague Philharmonia
Marek Prášil — dirigent
Dongha Lee — klavír
Slovo k programu
Program koncertu zahájí Dětský koutek Clauda Debussyho v nápaditě barevné instrumentaci autorova přítele Andrého Capleta. Populární cyklus původně klavírních skladeb francouzský skladatel dedikoval své dceři, které se říkalo Chouchou (Šušu). „Mé drahé malé Chouchou, od jejího otce s láskyplnou omluvou za to, co bude následovat,“ napsal skladatel do věnování. Jak sám Marek Prášil říká, i jeho vedlo k zařazení skladby na program pražskojarního debutu jeho otcovství. „Inspirací pro výběr tohoto hravého a dětsky bezstarostného díla je mi čas strávený s mým prvním synem Matyášem,“ svěřuje se.
Ostravský patriot v Praze
„Nesmírnou poctou a výzvou zároveň je pro mne možnost debutovat na festivalu Pražské jaro. O to více, že mne umělecká rada festivalu navrhla jako prvního absolventa JAMU, který tuto krásnou příležitost k dirigentskému debutu dostal,“ říká ostravský rodák a patriot Marek Prášil. „Patří k nejlepším českým dirigentům své generace, ale v Praze se doposud na velkém pódiu nepředstavil,“ říká o hlavním hostujícím dirigentovi Jihočeské filharmonie v Českých Budějovicích a dirigentovi ostravského Národního divadla moravskoslezského dramaturg Pražského jara Josef Třeštík. Na festivalovém koncertě povede PKF – Prague Philharmonia.
Marek Prášil (nar. 1986) vystudoval hru na klarinet na Ostravské univerzitě a paralelně se svým prvním angažmá v orchestru Národního divadla moravskoslezského začal studia dirigování na konzervatoři. V nich pokračoval pod vedením Tomáše Hanuse na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde je v současnosti posluchačem doktorského studijního programu. První dirigentské příležitosti se mu naskytly záhy, a to zejména v oblasti muzikálu.
Díky svému pedagogovi měl také možnost podílet se jako asistent na nejprestižnějších zahraničních operních produkcích, jako byla například Janáčkova Věc Makropulos (2014) či Smetanova Prodaná nevěsta (2018) v Bayerische Staatsoper v Mnichově, Straussův Růžový kavalír ve Welsh National Opera (2017) nebo Čajkovského Jolanta v Paříži (2019). V roce 2015 mu bylo uděleno Stipendium Bayreuther Festspiele.
Na základě předchozí úspěšné spolupráce se Marek Prášil stal od sezóny 2020/21 hlavním hostujícím dirigentem Jihočeské filharmonie v Českých Budějovicích. O jeho dirigentských ambicích mj. svědčí, že na inauguračním koncertě v této pozici provedl Stravinského Svěcení jara. V srpnu 2016 dvěma koncerty debutoval u švýcarského Sinfonie Orchester Biel Solothurn. V roce 2020 pak u Litevského národního symfonického orchestru provedením Dvořákova Te Deum. Do Vilniusu se vrátí v roce 2022, aby se stejným orchestrem v litevské premiéře provedl Janáčkovu Sinfoniettu.
Sólistou bude mladý klavírista Dongha Lee, laureát Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara z roku 2021. „Je pro mě ctí hrát v tak krásném městě s tak skvělým orchestrem. Loni jsem v Praze hrál pro prázdné auditorium, diváci byli před obrazovkami streamu. Tentokrát se těším, že opět bude moci být sál plný publika!“ říká korejský umělec.
V historii Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara se stalo zřídka, aby celkový vítěz současně posbíral všechny zvláštní ceny. Mladý pianista z Jižní Koreje Dongha Lee však vloni porotce uhranul natolik, že si spolu s titulem laureáta odnesl také Cenu hlavního města Prahy, Cenu Českého rozhlasu a cenu za nejlepší provedení díla Jany Vöröšové, které vzniklo speciálně pro soutěž. Ve finále Dongha Lee za doprovodu Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK a dirigenta Marka Šedivého zahrál Beethovenův Čtvrtý klavírní koncert.
Věroslav Němec v časopisu Harmonie napsal, že o „vynikající technice netřeba mluvit (…) Dongha Lee měl Beethovena zjevně dlouhodobě zažitého a hrál ho s očividným nadhledem.“ Ve stejné recenzi dále uvedl, že „Dongha Lee připomínal víno vyzrálé a ve všech složkách vyvážené.“ „Jamile soutěž skončila, dostal jsem pozvání z mnoha míst,“ svěřuje se radostně klavírista. Čekají ho tak vystoupení třeba v jihokorejském Arts Center, v lipském Gewandhausu nebo německém Kirchheimbolandenu.
„Korejští hudebníci se snaží pochopit ducha evropské hudby,“ říká Dongha Lee. Proto zvolil za místo svého studia Německo. Nejprve na Hochschule für Musik v Hannoveru absolvoval s vyznamenáním ve třídě Ewy Kupiec. Nyní je posluchačem Vysoké hudební školy v Münsteru u Arnulfa von Arnim.