Slavnostní předání Ceny Antonína Dvořáka 2024: Laureát Barrie Kosky
1290 Kč – 1690 Kč
Prague Philharmonia
Marc Albrecht — dirigent
Kateřina Kněžíková — soprán
Jarmila Vantuchová — mezzosoprán
Peter Berger — tenor
Katharine Mehrling
Leoš Janáček
Příhody Lišky Bystroušky, předehra
Leoš Janáček
Příhody Lišky Bystroušky, duet Lišáka a Lišky
Antonín Dvořák
Rusalka, duet Rusalky a Prince „Miláčku, znáš mě, znáš“
Předání Ceny Antonína Dvořáka: Laureát Barrie Kosky
Kurt Weill
Speak Low, Youkalli, Here I’ll Stay
Leonard Bernstein
Candide, předehra
Leonard Bernstein
West Side Story, výběr
Jednou nohou v opeře, druhou v muzikálu a k tomu idealistická víra v sílu divadla. Australan Barrie Kosky patří k nejvyhledávanějším režisérům současnosti: umí z každého díla vyhmátnout jeho ryzí podstatu a předat ji oslnivým způsobem publiku.
Cena Antonína Dvořáka tak letos putuje do rukou umělce, který svým suverénním způsobem uchopil také jedny z nejkrásnějších českých oper: Rusalku, Příhody lišky Bystroušky, Z mrtvého domu a naposledy Káťu Kabanovou. Inscenace, kterou vloni na festivalu v Salcburku řídil Jakub Hrůša, získala nominaci na Gramophone Awards 2024.
Kosky je šoumen skrznaskrz, jak o něm napsaly New York Times, zároveň ale vidí do hloubky věcí a dokonale stírá hranice mezi takzvaně vysokým a nízkým uměním. Deset let byl ředitelem berlínské Komische Oper, pracuje v Bavorské státní opeře, na festivalech v Aix-en-Provence, Bayreuthu či v Glyndebourne.
Jeho komplexní osobnost odráží i program koncertu, jehož první polovinu tvoří Dvořák a Janáček, zatímco druhou muzikáloví superskladatelé Kurt Weill a Leonard Bernstein.
Barrie Kosky, režisér
„... showman každým coulem, který s vírou mladého idealisty v sílu divadla bezostyšně ignoruje dělení na takzvané vysoké a nízké umění.“
(The New York Times)
Barrie Kosky je jedním z mezinárodně nejvyhledávanějších režisérů současnosti, který uvádí inscenace po celém světě. V letech 2012–2022 byl intendantem a hlavním režisérem Komické opery v Berlíně. Na konci první sezony jeho působení vyhlásil časopis Opernwelt toto divadlo Operním domem roku. Kosky se dále zasloužil o vznik programového schématu, zahrnujícího klasickou operu, muzikál a operetu výmarské éry.
Jeho práce v Komické opeře zahrnovala inscenaci Kouzelné flétny (spolurežie), kterou vidělo přes čtvrt milionu diváků na třech kontinentech, monteverdiovskou trilogii, Ples v hotelu Savoy, Evžena Oněgina, Hoffmannovy povídky, Rigoletta, Krásnou Helenu, Mojžíše a Árona, Bohému, Rusalku, Le Grand Macabre, West Side Story, Pelléa a Mélisandu, Semele, Bakchantky, Perly Kleopatřiny, Šumaře na střeše, Candida a další.
Barrie Kosky režíroval operní inscenace pro Bavorskou státní operu (Mlčenlivá žena, Agrippina, Ohnivý anděl, Růžový kavalír, Příhody lišky Bystroušky), Salzburský festival (Orfeus v podsvětí, Káťa Kabanová), operní festival v Glyndebourne (Saul, Dialogy karmelitek), Festival Aix en Provence (Falstaff, Zlatý kohoutek), Frankfurtskou operu (Dido a Aeneas / Modrovousův hrad, Salome, Carmen, Herkules), Operu Zürich (Děvče ze Západu, The Stigmatized, Macbeth a Boris Godunov), Pařížskou národní operu (Kníže Igor) a Královskou operu Covent Garden (Nos, Agrippina a Carmen).
Své inscenace uvedl také v následujících divadlech: Los Angeles Opera, Teatro Real Madrid, Gran Liceu Barcelona, Vídeňská státní opera, Het National Opera Amsterdam, English National Opera, Oper Graz, Theater Basel, Aalto Theater Essen, Staatsoper Hannover, Deutsches Theater Berlin a Schauspielhaus Frankfurt. Je rovněž pravidelným hostem Mezinárodního festivalu v Edinburghu.
Mezi jeho ocenění patří Olivier Award za nejlepší operní inscenaci (Castor a Pollux, Anglická národní opera), cena za nejlepší režii na International Opera Awards 2014, cena za nejlepší operní inscenaci (Komische Oper Berlin) na International Opera Awards 2015, Zlatá Ifflandova medaile Berliner Theater Club 2015 a cena Královské filharmonické společnosti za operu a hudební divadlo 2016 za inscenaci opery Saul (rovněž nominace na International Opera Award 2016). V roce 2016 jej časopis Opernwelt vyhlásil režisérem roku a v roce 2017 jeho inscenace Saula zvítězila v šesti ze sedmi kategorií na Helpmannových cenách, včetně ceny za nejlepší operu a nejlepší operní režii. V roce 2018 byla Koskyho inscenace opery Mistři pěvci norimberští na Bayreuthských slavnostech vyhlášena časopisem Opernwelt inscenací roku. V roce 2020 získal cenu Sidney Myer Performing Arts Award jako uznání za svůj jedinečný přínos australské kultuře.
Barrie Kosky se v sezoně 2023/2024 vrátil do Komické opery v Berlíně jako host s několika novými inscenacemi. V téže sezoně uvedl nové inscenace také na dalších scénách: Netopýra v Bavorské státní opeře, Veselou vdovu v Opeře Zürich, pucciniovský triptych v Het National Opera Amsterdam, Così fan tutte ve Vídeňské státní opeře a nový původní dvojprogram pro festival v Aix. Kosky se vrací do Královské opery Covent Garden, kde připravil nový cyklus Wagnerova Prstenu, který byl zahájen v září 2023 operou Zlato Rýna a pokračuje uvedením opery Valkýra v květnu 2025.
Kosky se narodil v Melbourne, v letech 1990–1997 byl uměleckým ředitelem divadelní společnosti Gilgul, v roce 1996 uměleckým ředitelem festivalu v Adelaide a v letech 2001–2005 byl jedním z uměleckých ředitelů vídeňského Schauspielhausu.